Érdekes cikket olvasok. A szerző azzal inditja nagylélegzetű irását, hogy "... a kérdésre, hogy a rendelkezés alapján tartható-e ma Magyarországon neonáci demonstráció, a Magyar Helsinki Bizottság válasza egyértelmű nem." Majd azzal fejezi be, hogy - a jelenlegi törvények szerint -betiltani viszont nem lehet! Nem teljesen világos, hogy akkor most az MHB szerint tartható ilyen tüntetés vagy nem? ( Mint ahogy ezt egy megelőző közleményükből tudjuk, tartható csak fel kell
oszlatni!)
A szándékot, ha tetszik aggódást a jogállamért, érteni vélem, az érvelés azonban sántit.
Az alapja ugyanis az, hogy idézem: A gyülekezési törvény 2.§ (3) bekezdése szerint "a gyülekezési jog gyakorlása /..... / nem járhat mások jogainak és szabadságának sérelmével."
Itt mindenekelőtt fel kell tennünk azt a kérdést, hogy létezhet-e olyan tüntetés, amelyik nem jár
mások jogainak vagy szabadságának a sérelmével? De rögtön meg is válaszolhatjuk, olyan
demonstráció, amelyik senkinek semmilyen jogát vagy szabadságát sem sérti, az mind elméletileg, mind gyakorlatilag kizárt. A kérdés csupán az, hogy milyen "szintű" jogát vagy milyen szabadságát sérti. ( Aki például aludni szeretne, de a kiabáló tömegtől nem tud, annak sérül a pihenéshez való joga. Aki közlekedni akar, de a felvonulóktól nem tud, azt korlátozzák a mozgásában. És sorolhatnám.) Az azonos "szintű", vagyis a gyülekezéshez való jogát, vagy a szólásszabadság jogát azonban egész biztosan senkinek sem sérti, mégpedig azon az alapon nem, hogy mindenkinek ugyanolyan joga van, mint aki éppen akkor "sért". A következtetés egyértelmű, ha a "sértések" és a "sérelmek" között nincs hierarchia, akkor a törvény értelmezhetetlen. (Ti. ebben az esetben minden demonstrációt automatikusan be kellene tiltani. Ez nyilvánvalóan teljes képtelenség. Maradna még egy "választás", hogy akkor inkább engedélyezzük mindegyiket, ez esetben viszont a "mások jogainak és szabadságának sérelme" kitételnek semmi értelme /és keresnivalója/ a törvényben. Márpedig benne van, ami egyúttal azt is jelenti, hogy a jogalkotó egyik "irányban" sem gondolja abszolútnak a jogot, röviden: elfogadja a "sérelmek" hiearchiáját és a megitéléstől teszi függővé a tiltást. Ennek alapja pedig nem lehet más, mint a társadalmi közmegegyezés.)
"Alapjogok feszülnek itt egymásnak - a gyülekezési - és véleménynyilvánitási jog egyfelől, a nácik által megsemmisitendőnek gondolt kisebbségek tagjainak emberi méltósághoz való joga másfelől
(amelybe a félelem nélküli élethez való jog is beletartozik.)"- irja a szerző. A gyülekezési- és
véleménynyilvánitási jogról fenn már megállapitottuk, hogy nem abszolút, magyarul korlátozható.
Az emberi méltósághoz és a félelem nélküli élethez való jog fogalma kissé bonyolultabb, éppen ezért nincs is - sehol a világon - egyértelmű definiciója. Azt, hogy ki mitől fél(het), aligha lehet tételesen felsorolni. ( Ez tehát szintén /jog/értelmezés kérdése.) Az emberi méltósághoz való jog megitéléséről nem is beszélve. Egy nem teljesen idevágó példával élve, Kambodzsában betiltották a "Miss Taposóakna" szépségkirálynő választást, arra hivatkozva, hogy az "sérti a mozgáskorlátozottak méltóságát", miközben a betiltással maga az Aknák Áldozatainak Szövetsége, sőt, a Mozgáskorlátozottak Egyesülete sem értett egyet. (Orbán hatalomra jutásától állitólag százezrek félnek, de ezen az alapon betiltani egy a volt miniszterelnök melletti demonstrációt - felteszem - a szerző szerint se lehet.)
Az emberi méltóság és a félelem nélkülliség tehát olyan általános fogalom, ami csak konkrét eset kapcsán "értelmezheto", a jogra "leforditott" jelentése ezért nem is alapulhat máson, mint (szintén) társadalmi közmegegyezésen. Ilyen - vagy inkább ehhez hasonló - közmegegyezés volt a mai magyar társadalomban arról, hogy a Rudolf Hess emlékére rendezett felvonulást be kell tiltani. Mi sem bizonyitja ezt szemléletesebben, mint hogy ezzel minden parlamenti párt egyetértett.
A kérdés tehát nem az, hogy a rendőrség hány különböző - tételesen és jogszabályban - rögzitett okra hivatkozva nem engedélyezhet egy demonstrációt. ( Volt idő, amikor a terrorizmusról egyetlen törvény sem rendelkezett, igy aztán - jobb hiján - gyilkosság vagy gyilkossági kisérlet miatt itélték el az elkövetőket. Pedig a két cselekmény aligha mosható össze. ) Hanem az, hogy ha egy adott demonstráció megtartása veszélyeztet(het)i a társadalom demokratikus működését, akkor azt be kell-e tiltani vagy sem? Bár a "fogalommal" ugyanaz a probléma, mint az "emberi méltóság" esetében, ha ebben közmegegyezés van, hogy ti. igen, akkor azt sem a magyar állam, sem annak rendőrsége nem hagyhatja figyelmen kivül. Jogvédők persze figyelmen kivül hagyhatják, még azt sem állitom, hogy oktalanul teszik, de vannak esetek, amikor jobb hallgatni. (Németországban, ahol nincs halálbüntetés, egy a legszigorúbb és legbiztonságosabb börtönben őrzött terrorista állitólag tarkón lőtte saját magát. A veszély itt az volt, hogy a kiszabaditását - feltehetőleg - további túszejtésekkel próbálják meg elérni a még szabadlábon lévő társak. Nem ragozom, mindenki ismeri az esetet, de hogy Németország demokratikus ország ma is, azt nem lehet kétségbe vonni!)
De tovább megyek! A konkrét esetben figyelmen kivül hagyható volt-e - például - Magyarország nemzeti érdeke? A könnyebb megértés kedvéért vegyünk egy extrém példát. Afganisztáni talibánok ötezer fős tömege érkezik Magyarországra, hogy gyakorolja szabadságjogait és szabadon kifejthesse véleményét. Egyéb veszélyekről nem szólva, engedélyezni kell ezt a tüntetést vagy be kell tiltani?
Ha jól értem a szerző jogi okfejtését akkor nem kell engedélyezni, illetve igen, csak fel kell oszlatni! Ez nonszensz. A világon egyetlen jogállam sem "gondolkodik" ilyen logika mentén, ha tetszik egyetlen állam sem fordul szembe saját érdekeivel pusztán azért, mert az adott eset - betűről betűre - nem illeszkedik a tételes jog előirásaihoz.
Persze értem én az aggályokat, ha egy demonstrációt nem létező jogszabályra hivatkozva tiltanak be, vagy még csak jogi hivatkozás sincs, akkor ez bármikor megismétlődhet. Hivatkozási alap azonban van és ez minden országban - talán az Egyesült Államok az egyetlen kivétel, az is csak a tüntetésekkel kapcsolatban - legalább olyan súllyal esik latba, mint maga a törvény "betűje".
( Mert a törvénynek szelleme is van, egy országnak meg érdekei is vannak. ) Ez pedig az, amikor valami súlyosan veszélyezteti az ország demokratikus működését. Ha egy Rudolf Hess melletti tüntetést összehasonlitunk egy televizió vagy rádió elnökének leváltásával, ami mint tudjuk, olyan nagy veszély volt, hogy bejárta a világsajtót, akkor - gondolom - az vitán felül kell álljon, hogy egy nyiltan felvállalt náci felvonulás, legalább ilyen súlyos veszély. Példákat sorolhatnék napestig. A lényeg mégis az, hogy egy demokratikusan működő jogállamban egyetlen kormánynak sincs jogositványa arra, hogy a törvényes kereteken túllépve "meghatározza", mikor tiltható be egy tüntetés vagy mikor nem, ki a náci, horthysta, nyilas, fasiszta, rasszista és ki nem, mitől kell félni és mitől nem, milyen zászlóval lehet felvonulni és milyennel nem, stb.
Egyetlen esetet kivéve, amikor a döntés mögött társadalmi közmegegyezés van, és/vagy az állam demokratikus működése kerül(het) veszélybe. ( Maga a német Alkotmánybiróság, néhány évvel ezelőtt még azon az állásponton volt, hogy a neonácik felvonulhatnak. Ma az ellenkező értelmezés van érvényben. Nem állitom, hogy ez utóbbival nem lehet visszaélni /L. Szlovákia/, de olyan törvényt alkotni, ami abszolút értelemben kizárja az értelmezés szükségességét, még a világon senkinek és sehol sem sikerült. Többek között ezért léteznek - és többszintűek - a biróságok, hiszen ellenkező esetben az ügyészség is hozhatna itéletet.) Ezt viszont a rendőrség nem hagyhatja figyelmen kivül. Semmi szükség tehát arra, hogy a már meglévő törvényeinket, bármelyik társadalmi csoport - kisebbségi vagy többségi - véleményéhez vagy azok napi politikai érdekeihez igazitsuk.
Mert ennél nagyobb veszély a demokráciát sehol sem fenyegetheti.
E rövid eszmefuttatás után került elém egy másik cikk, amelynek lényege, hogy egy szabad országban a gyülekezési jog a (német) nácikat is megilleti. Ha viccelni volna kedvem, azt mondanám, hogy a felvetés annyiban jogos, hogy ott, ahol már szinte mindenki náci, aki nem határolódik el egy bivalyb...nád-alsói libalegelőn tartott két fős tömegdemonstrációtól, hát annak az országnak már tényleg mindegy, hogy a német nácik hol vonulnak fel, itt vagy Berlinben. De az ügy ennél komolyabb.
Nem tudom mi járt a szerző fejében, amikor a cikket irta, de emlékeztetem, hogy nem németeket a horogkeresztért, de Magyarországon magyar állampolgárokat állitottak már meg, igazoltattak és büntettek meg azért, mert magyar (!) zászló volt náluk. Liberális körökben mély csönd, ezzel szemben Bácsfi Diana és hat fős csapatának náci bohóckodása bejárta a (fél)világsajtót! Ha a franciáknál sorozatban gyújtják fel a zsinagógákat, az egy minuszos hir. Ha Pesten kifütyülik(!) az akkori Köztársasági Elnököt, az főcim, és nem csak itthon, "Magyarországon veszélyben a demokrácia." Itt lélekben vallotta magát "valaki" 15 millió magyar miniszterelnökének, mondom lélekben, és ezer cikk jelent meg arról, hogy vissza akarjuk foglalni az elcsatolt területeket. Ne tréfáljunk! Churchill kimondott egy evidenciát, hogy ti. Angliának nincsenek barátai csak érdekei, Magyarországon ma leharapnák a fejét, hogy ellenzi az Európai Uniót, ráadásul egy nacionalista köcsög, aki felrúgta a jószomszédi viszonyt a baráti Szlovákiával. Hát miről beszélünk?! Itt a mostani Köztársasági Elnököt a legképtelenebb hülyeségre hivatkozva nem engedték be egy a schengeni egyezményt aláiró országba, (majdnem azt irtam, hogy az egyébként internacionalista) Szent István szobrát felavatni! (Miközben az elnöki hivatal vezetőjével készitett telefonos interjúról első hallásra azt hiszi az ember, hogy a kérdező maga Szvatopluk, de legalábbis az egyenesági leszármazottja.) Mi meg engedélyezzünk egy német nácik által Budapestre(!) szervezett demonstrációt Rudolf Hess mellett, mert mi tökös liberálisok vagyunk?! Ugyan már! Akik nem emelik fel a szavukat, amikor egy bizonyos kör náci veszélyt érez, azok nácik, ha nem értenek egyet egy német(!) nácik által szervezett tüntetés engedélyezésével, akkor meg azért nácik, mert akik alapvető szabadságjogokkal szembemenetelnek, azok nyilvánvalóan csak nácik lehetnek. Esetleg bolsevikok.
A nagy antifasiszta harcok közben pedig vagy mindent államositunk, vagy mindent privatizálunk.
Át kéne ezt gondolni már egyszer! Ha még nem késő.
MÉG EGYSZER, REMÉLEM UTOLJÁRA
2009.08.28. 17:55 Bárány János
Szólj hozzá!
A bejegyzés trackback címe:
https://cipotacipoboltbol.blog.hu/api/trackback/id/tr901344638
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Nincsenek hozzászólások.